mietek grocher

Mietek Grocher är en hjälte skulle ja vilja säga. Han var med om andra världskriget. Han är från Polen, hans familj bodde först i ett getto-område i polen & där var han med om hemska saker. såsom att dom tog dom nyfödda bebisarna i benen & slängde dom mot väggen. fy, sedan hamnade han i Koncentrationsläger med sin familj. Han skulle in i gaskammaren & egentligen skulle hans liv vara över där, men han lyckades springa därifrån & överleva. Helt otroligt. Han satt i 9 olika Koncentrationsläger, varav 6 stycken var med hans far som gjorde allt för att se till att hans son skulle överleva. Mietek var drabbad av en sjukdom & alla som fick den sjukdomen släppte dom ut i skogen & sköt dom. Mieteks pappa var en god vän till en som arbetade som "adimistratör" kan man säga. Han satte Mietek i en lite srubb & raderade hans nummer ur papprena, han var alltså död för dom. Sedan när han va frisk igen fick han ett nytt nummer & överlevde detta oxå. Mieteks pappa dog senare när dom övernattade i ett garage-område som vart bombade av flygplanen. Mietek höll på att ge upp av all den stryck han hade fått så orkade han inte gå den långa vägen för ett nytt läger. Han satte sig ner på vägkanten & den tyskasoldaten (vet inte riktigt hur ja ska säga så ja säger så) sa till honom att ställa sig i ledet igen & fortsätta att gå. Mietek sa då ; jag har förlorat allt, min mamma,syster,bror & min pappa SKJUT MIG, SKJUT MIG. Men den tyska soldaten sköt honom inte...
Mietek blev tillslut räddad av röda korset & kom till Sverige.
Han var 17år när han räddades ! han var aldrig med om någon ungdom utan fick tillbringa den i koncetrationsläger.

Detta var bara lite om vad han berättade om igår...
Mietek Grocher var jag och lyssnade på igår, en gripande berättelse verkligen. 2,5 timme var det, segt men väldigt intressant. & ja vill säga att han åker runt i skolor över hela sverige & gör detta GRATIS !! Han är en hjälte verkligen, idag är han 82 år. jag vill bara säga ta chansen att gå & lyssna på honom ! Finns även en bok som ja tänkte att ja skulle läsa som han har skrivit, Jag överlevde!

Kommentarer
Postat av: sanna

haha ja jo.. men det gör endåså inget

det kommer bli bra ;D

haha jag älskar dom, jag funderar på att köpa

dom men jag har inte råd än 8)

2009-03-20 @ 17:37:32
URL: http://sannajonssonnnn.blogg.se/
Postat av: L I S A

Tack för din röst! :) Vad gör du sötan? :)

2009-03-20 @ 19:30:18
URL: http://endastlisa.blogg.se/
Snälla skriv namn & bloggadress ifall ni har. Det blir så mkt lättare för mig att svara då.

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0